2 Sep 2009

My Second Ramadan without my Family..

hari ni adalah hari kedua ak berbuka bukan bersama2 ngan keluargaku...ari ni gak la prtama kali ak brbuka kt umah sewa(marin mkn kt luar)...sedih gak bl trkenang blk saat2 mkn brsama mak,ayah ak ni..sbnrnya, mula2 td ak mmg plan nk brbuka kt mesjid as salam brsama ngan jaki n dollah, tp sbb trigt kt umah maka trpaksa ak batalkan niatku..sorry beb sbb gua lbih suka mkn kt umah(lbih2 ag sbb nk mrasa mkn kt umah sewa), mgkn lps ni bolih r try mkn kt mesjid lak...

jd,...dipenddekkan citer, maka ak ngan shahrul n moazim pon g r kt bazar ramadhan....fuhhh..ramai siot org ctu..mntak2 la nasik ada ag...tgh2 ak on da way ke tmpat makcik jual nasik, tiba2 ak terkelih pnjual baju melayu, rs mcm nk beli lak cuz ak da 22 thn xprnah beli bj raya...diringkaskan citer mmg best r dk tgk bj(ak usha dr jauh jer, xbrani nk g dkat cuz duit dlm poket hnya tggal beberapa helai duit kaler biru jer n ak rs ngam2 tuk beli nasik n air jer)... dengan suka atinyer ak trus ke dstinasiku(kdai nasik)...smpai2 kt kdai tu jer, astaga rmai nyer org...ak xpasti r yg rmai2 ni posa ke x @ sngaja wat cibuk2 beli juadah brbuka (mgkn sbb nk kover kut) tp agak2 ler, xkan sorg pn beli smpai4,5 bngkus nasik...igt2 la kt org blkg gak, ak pn nk mkn nasik gak ni.....disebbkn agak risau nasik abih, maka dgn tnpa brsalahnya(ak mmg xbrsalah) ak pon menempelkan muka ak yg beriman ni kt dpn kdai tu...maka diringkskan citer, punya la mangkuk brother tu ada ke ptt dia bngkus nasik org len dl n mangkuk hayun gak tuk makhluk2 yg snggup ..posa2 ni ada gak yg nk kna gigit ni...tp nsb baek la makhluk2 tu smuanya awekz2, kalu x....xposa la bdk tu jwbnya... slps sketika mangkuk2 tu berurusan, ak igt smpai la lak giliran ak..tp rp2nya rmai ag rp2nya mangkuk2 kt psr ramadhan....mgkn da xde rezeki ak agaknya ari ni...dlm ms ak nk blah dr kdai tu, ttibe housemateku tlh brjaya meng'orderkan mknn dr makcik tu..maka tnpa brlengah2 ag dn utk menunjukkan gaya dramatik, ak tlah memecut spt gaya spt Usain Bolt brlari dn trus memecut laju kearah housemateku(ak trpaksa memecut wlopun jaraknya hnya selangkah drku)...akhirnya...brkat mangkuk2 hayun kt bazar ramadhan td, ak tlah brjaya memeiliki sebungkus nasik.....slps siap jer beli nasik, maka kami ngan bangganya mlangkah ketempat penjual air tuk beli radio(kdai air msti r beli air xkan nk beli bj melayu lak).... slps tu, kami pon blk..tgh otw ke tmpt letak superbike, ttibe trigt lak yg kurma xde ag(sorry beb ak kalu brbuka msti kna ada kurma, kal0 x mmg kureng selera ak nk mkn)....slps belek pnyer belek, maka trnampaklah kurma yg reganya rm4 rial(tu yg plg murah sx)....lps tu kami pon makan...(mana ada mkn, kami trus blk)

smpai jer kt umah sewa, msg2 buat hal sndirik smbil carik posisi mkn yg sesuai tuk brbuka nnti... smbil2 tggu wktu maghrib, ak pon search la tenet tuk carik sopware utk dgr radio kelate...ttibe br ak trigt yg ak ada sopware drewbuzz yg khusus utk radio yg ada kt malaysia...tp bl bukak, xde lak channel kelate..tp nsb baek r thr gegar ada..so..bolih la.....

2 comments:

hitamputeh said...

xpe min.blaja2 la deh...pahnie dh nak posting sabah..
;-p

uto laut said...

haha..aku nak gi gak mint bazar..nanti leh gak rase pengalaman nak menggigit orang..ramadhan ni aku tak berbuka kat rumah sewa pun lagi...nex week lass..