25 May 2011

HARI BAPA

ermm...Kenapa kita lebih rapat dengan ibu berbanding dengan bapa/ayah?? Dan kenapa kita lebih menghargai Hari Ibu tetapi tidak untuk Hari Bapa?? Kalau diingatkan balik masa kecik2 dulu, mmg aku akui yang aku agak takut ngan ayah aku tak tahulah kenapa tetapi bila ayah aku marah je terus tunduk kepala sambil mata menahan air mata keluar. Kalau dari segi garang/bekeng, rasa2nya mak aku lebih garang sebab ayah aku tak pernah pon pukul atau rotan tapi mak aku yg selalu rotan. kalau kat mahkamah, ayah aku lebih kurang hakim yang menetapkan hukuman tapi yang melaksanakan emak aku. Tapi itulah walaupun sering kena rotan atau pukul tapi last2 bila ada masalah cari mak juga. Mungkin itu yg dikatakan effect naluri keibuan/aura ibu. Walaupun aku dulu takdelah nakal sangat dan jarang sekali kena marah/rotan ngan ayah ataupun mak aku, tapi kalau dah kena sekali, seminggu tinggal kesan kat hati beb.

tapi aku betul2 respet ngan mak,ayah aku sebab dgn gaji ayah aku yg kecil(ayah aku sorang tukang kebun), tetapi mereka berdua telah berjaya membesarkan dan menjaga 10orang anak mereka(termasuk aku) dengan cukup makan,pakai dan adik-beradik aku dpt sambung belajar sampai peringkat diploma,ijazah. Ingat lagi pesan ayah,mak aku; kita kalau miskin harta xpe, tapi jangan miskin ilmu, dan belajar betul2 supaya nanti tak hidup dalam dalam keadaan susah.

SYURGA ANAK TERLETAK DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU
SYURGA IBU TERLETAK BAWAH TELAPAK KAKI SUAMINYA


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
TERIMA KASIH AYAH



Ayah
Album : Permata Ayah Bonda
Munsyid : Ae-man

ketika kejauhan
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

No comments: